Eļļainās jeb eļļas sēklas

Kas ir eļļas sēklas?

Eļļas jeb eļļainās sēklas tiek iegūtas no zālaugiem vai kokiem, kuru sēklas vai augļi satur daudz taukvielu.

Eļļainie augļi ir, piemēram, rieksti, zemesrieksti, mandeles, Indijas rieksti un pistācijas. Eļļas sēklas ir saulespuķu, magoņu, ķirbju, linu vai sezama sēklas.

Ir ļoti daudz eļļaino augu, kas mums ļauj dažādot uzturu un saņemt “labās” taukvielas.

Uzturvielu saturs eļļas sēklās

Visas eļļas sēklas satur daudz omega 6 taukskābju, bet visvairāk omega 3 taukskābju ir riekstos, linsēklās un saulespuķu sēklās.

Tie satur ļoti daudz taukvielu, kā arī dažas olbaltumvielas.

Dažas no šīm eļļas sēklām, piemēram, lupīnu sēklas, ir pazīstamas kā labības šķirnes ar lielu olbaltumvielu saturu.

Kādēļ tās ir nepieciešamas?

Sirds slimības

Vairākos pētījumos ir atklāta sakarība starp eļļas sēklu regulāru lietošanu uzturā un sirds-asinsvadu sistēmas slimību sastopamību starp diabēta slimniecēm, bet ne diabēta slimniekiem.

Eļļas sēklu lietošana uzturā pazemina holesterīna līmeni un ir saistīta ar sabalansēta uztura ievērošanu labākai asinsvadu sistēmas reaģētspējai, oksidatīvā stresa vājināšanai un organisma audu iekaisumu sastopamības mazināšanai.
Šis ieguvums ļauj izskaidrot, kādēļ mazinās sirds-asinsvadu sistēmas slimību risks.

Tas nozīmē, ka sirds-asinsvadu sistēmas slimību profilakse ir saistīta arī ar eļļas sēklu lietošanu uzturā. Literatūrā pieejamie dati jau ir norādījuši uz saistību starp eļļas sēklu patēriņu un sirds-asinsvadu sistēmas slimību sastopamības samazināšanos, jo šo sēklu ēšana vājina daudzus cilvēka organismam būtiskus riska faktorus.

Sabalansēts uzturs

Tikai sauja apēstu eļļas sēklu vien var palīdzēt regulēt cukura līmeni cilvēka asinīs.

Eļļas sēklas, īpaši mandeles, rada labāku sāta sajūtu, tādēļ, pat ja tajās ir daudz kaloriju un tās ir trekns pārtikas produkts, to ēšana neizraisa ķermeņa masas palielināšanos. Gluži pretēji – ir novērots, ka eļļas sēklu iekļaušana uzturā var samazināt dienas laikā saņemto kaloriju daudzumu.

Aizstājot dažus pārtikas produktus, piemēram, kūkas un saldumus, ar eļļas sēklām, drošā veidā var uzlabot uzturu.
To lietošana, dodot labumu organismam, tam var nodrošināt tādas makrouzturvielas kā lipīdi, olbaltumvielas un ogļhidrāti, kā arī to mikroelementu uzņemšanu, kuri var regulēt uzturvielu uzņemšanu un tātad arī ķermeņa masu.

Zarnu mikrobiota

Eļļas sēklām var būt prebiotiķiem raksturīga ietekme uz organismu (par to skatīt atbilstošo rakstu šajā emuārā), jo var neuzsūkties dažas to sastāvdaļas, piemēram, polifenolu polimēri un polisaharīdi.
No vienas puses, šīs vielas kļūst par zarnu mikrobiotai izmantojamiem substrātiem, bet, no otras puses, to dēļ rodas jaunas vielas, kas uzsūcas organismā.
Šīm jaunajām organisma uzsūktajām vielām var būt labvēlīga ietekme uz organismu.

Eļļas sēklu ēšana var aizsargāt zarnu trakta barjeras veselumu, stiprināt organisma spēju pretoties iekaisumiem un stimulēt baktēriju darbības mediatora butirāta sintēzi.
Minētie apstākļi ļauj saglabāties zarnu mikrobiotas simbiozei. Zarnu mikrobiotas disbioze (simbiozei pretējs stāvoklis) var izraisīt aptaukošanos, un tas nozīmē, ka eļļas sēklas var palīdzēt pret aptaukošanos.

Atsauces

 

  • E. 2010. Health benefits of nut consumption. Nutrients
  • E. 2016. Nuts and CVD. The british journal of nutrition
  • Lamuel-Raventos. 2017. Prebiotic nut compounds and human microbiota. Critical review in food science and nutrition.
  • Sugisaki CSA. 2018. Potential Prebiotic Properties of Nuts and Edible Seeds and Their Relationship to Obesity. Nutrients.

Atstāj komentāru